Modlitwy za zmarłych w klasztorach

1 listopada 2021

Dzień modlitw za wszystkich wiernych zmarłych ustalony na 2 listopada zapoczątkowany został w klasztorach benedyktyńskich w X w. a następnie został rozszerzony na cały Kościół, jak to się dzieje do dziś. W okresie średniowiecza sprawa miejsca pochówku miała ogromne znaczenie dla ówczesnych ludzi. Miejsce na poświęconej ziemi zapewniało ochronę od złych duchów, a im bliżej kościoła tym zmarli mogli liczyć na większą opiekę świętych patronów. Pochówek w obrębie klasztoru zapewniał ponadto modlitwę zakonników za dusze zmarłych tam pochowanych.

Miejsca pochówków odkryte w czasie prac archeologicznych

W dawnych klasztorach mnisi benedyktyńscy byli chowani na cmentarzach przyklasztornych, później gdy ustalił się zwyczaj budowania krużganków - wewnętrznych dziedzińców łączących zabudowania klasztorne, właśnie tam znajdowali swoje miejsce spoczynku. W ten sposób nie opuszczali oni swojego klasztoru i zachowana była ich jakby bezpośrednia łączność z modlącymi się braćmi.  Badania archeologiczne prowadzone w naszym opactwie potwierdziły stosowanie tej praktyki w Lubiniu.

Płyta nagrobna opata Pawła Chojnackiego

Monastyczne zakony troskliwiej, niż ktokolwiek inny pielęgnowały pamięć o zmarłych. W dawnych wiekach, gdy trudności w komunikacji powiększały niejako odległości między klasztorami, obmyślili oni sposób zawiadamiania wszystkich klasztorów o śmierci każdego ze swoich współbraci dla zapewnienia im modlitwy. Pomiędzy opactwami krążyli umyślnie wysłani bracia z „orędziem śmierci”. Była to lista zmarłych w danym roku zakonników z krótką wzmianką o każdym. Dokądkolwiek zawitał taki żałobny wysłaniec, dopisywano na owej liście wyrazy współczucia zaznaczając, jakie się za tych zmarłych nabożeństwa odprawią w danym klasztorze. Później pamięć o zmarłych przybrała formę codziennego odczytywania imion tych, których rocznica śmierci przypada. Najstarszy zachowany nekrolog lubiński pochodzi z 1659 roku, w którym to roku przepisano poprzednie nekrologi i od tego momentu zaczęto dopisywać kolejne imiona.

Różnice w charakterze pisma kolejnych skrybów nekrologu lubińskiego

W czasie całej oktawy Wszystkich Świętych po nieszporach procesyjnie udawano się na cmentarz, gdzie następowała modlitwa za złożonych w grobach, a także za zmarłych rodziców i bliskich wszystkich Braci i za wszystkich zmarłych dobrodziejów.

WESPRZYJ NAS


Z reguły św. Benedykta

Oratorium niech będzie tym, na co wskazuje jego nazwa . Nie należy tu czynić ani przechowywać nic takiego, co by nie miało związku z modlitwą. Po zakończeniu Służby Bożej niech wszyscy, okazując cześć Bogu, wyjdą w najgłębszym milczeniu tak, aby bratu, który właśnie chciałby prywatnie się pomodlić, nie przeszkodziła w tym czyjaś bezwzględność. A jeśli też kiedy indziej ktoś zechce modlić się w samotności, niech wejdzie po prostu i niech się modli, nie na cały głos, lecz ze łzami i z głębi serca. Kto jednak o niczym podobnym nie zamyśla, nie powinien pozostawać po zakończeniu Służby Bożej w oratorium, aby, jak powiedziano, nie przeszkadzać innym.

 
PLAN DNIA
Dzień powszedni
6:00
Jutrznia
6:30
Medytacja, rozmyślanie
7:15
Msza święta
8:00
Śniadanie
9:00
Praca
12:15
Modlitwa południowa
12:30
Obiad
14:00
Praca
17:00
Nieszpory (sobota 15:00)
18:00
Kolacja
20:00
Kompleta
Niedziela
6:00
Jutrznia
6:30
Medytacja, rozmyślanie
8:00
Śniadanie
11:30
Msza Święta
13:00
Modlitwa południowa
13:15
Obiad
17:30
Nieszpory
20:00
Kompleta i Godzina czytań
MSZE ŚWIĘTE W OPACTWIE
Niedziela i uroczystości
7:30
 
9:30
 
11:30
Konwentualna
19:00
 

 

Poniedziałek - sobota
7:15
Konwentualna
18:00
(w poniedziałek w kościele pw. św. Leonarda)

 

W święta zniesione
7:30
Konwentualna
10:00
 
18:00

Polecamy

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności i plików Cookies .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
199 0.088324069976807